India neemt een grote hap uit de Apple

Gepubliceerd op 14 mei 2020
India neemt een grote hap uit de Apple

Sinds 2018 is er sprake van een handelsoorlog tussen de Verenigde Staten (VS) en China. Deze handelsoorlog heeft tot veel import- en exportrestricties en tariefverhogingen geleid tussen de landen.

Hogere kosten leiden tot minder winstmarge en tasten de winstmarge van bedrijven aan. Apple is een zeer grote speler in de markt in de VS en China. De grootste productiepartner van Apple in China, Foxconn, maakte in 2019 al bekend genoeg capaciteit te hebben om de productie van iPhones voor de Amerikaanse markt volledig buiten China te maken. Of dit gaat gebeuren is natuurlijk de vraag. China is zeer belangrijk voor Apple. Niet alleen worden de meeste iPhones en iPads daar geproduceerd, maar is buiten de VS China ook nog eens de grootste afzetmarkt. Als Apple haar productie wil verplaatsen buiten China, welk land komt dan als eerste in aanmerking? India.

Behalve dat de handelsoorlog Apple parten speelt is daar ook de uitbraak van het coronavirus bijgekomen. De geheel of gedeeltelijke lockdown in China heeft de productie van iPhones en iPads bijna volledig lam gelegd. Nu de Chinese overheid de economie van het slot probeert te krijgen neemt de productie weer toe en zo ook de omzet. Ondanks dat de productie en omzet in China weer in de lift zit, is Apple al in een vergevorderd stadium om de productie gedeeltelijk naar India te verplaatsen. Met de productiespreiding maakt Apple zich minder afhankelijk van China. Deze grote afhankelijkheid is duidelijk naar voren gekomen door de handelsoorlog en de corona-uitbraak.

Voor de grootste democratie ter wereld zou dit een positieve ontwikkeling zijn voor de economie en werkgelegenheid. Hiermee zal Apple meer voet aan de grond krijgen in India, waar Apple slechts een marktaandeel heeft van 2-3%. Voor Apple is India een zeer interessante markt met 700 miljoen internetgebruikers. Volgend jaar gaat Apple haar eerste Apple Store openen in Mumbai. Dit gaat ze doen op eigen kracht, want voorheen verkocht Apple noodgedwongen de hardware via partners omdat er restricties zijn voor buitenlandse bedrijven. Via een eerste store én productie wil het bedrijf haar marktaandeel vergroten, maar dat is niet de voornaamste doelstelling. De productie is vooral gericht op de export, die hiermee een grote steun in de rug krijgt in India. Momenteel bedraagt de export van smartphones vanuit India circa 3 miljard dollar. De intentie is dat Apple 20% van de totale productie van smartphones gaat verplaatsen naar India in de komende vijf jaar. De waarde van de productie wordt geschat op 40 miljard dollar. Met de productie wordt de werkgelegenheid sterk gestimuleerd en zal Apple met de export van de iPhone met stip op nummer 1 uitkomen als exportproduct. In contrast; in China exporteert Apple ten bedrage van 185 miljard dollar en zijn er direct en indirect 4,8 miljoen mensen werkzaam voor het bedrijf. Voor de productie van iPhones en iPads zal Apple zeker gebruik moeten maken van Indiase bedrijven, die graag willen deelnemen aan de productie. Met de vooruitzichten van vergroting van de werkgelegenheid en de export zal de komst van Apple voor India zeker geen windeieren leggen.

Inschrijven nieuwsbrief

Ontvang altijd het laatste nieuws over de fondsen