De nieuwe hoofdstad van Egypte

Gepubliceerd op 15 september 2020
De nieuwe hoofdstad van Egypte

De metropool Caïro met 20 miljoen inwoners is een van 's werelds snelst groeiende gebieden met een jaarlijkse groei van ongeveer een half miljoen mensen. Het aantal inwoners zal naar verwachting doorgroeien naar 40 miljoen mensen in 2050. Maar door de hoge bevolkingsdichtheid en een gebrek aan stedenbouwkundige planning blijft de ontwikkeling van de infrastructuur van de stad achter bij de onverzadigbare groei. 

Zo heeft Cairo bijvoorbeeld slechts drie metrolijnen en zijn de verkeersopstoppingen berucht. En dan te bedenken dat de stad jaarlijks ook nog wordt bezocht door bijna 15 miljoen toeristen.

In de nasleep van een studie van de Wereldbank uit 2010 - waaruit bleek dat de economische verliezen als gevolg van de verkeersopstoppingen in Caïro meer dan 4% van het bbp van Egypte bedroegen - en na een periode van politieke instabiliteit die de voortgang van infrastructuurprojecten beïnvloedde, nam de regering van het land in 2015 de beslissing om een geheel nieuwe hoofdstad te bouwen. Deze grotere stad zal op korte en lange termijn een economische motor zijn door de druk op Caïro te verlichten, nieuwe investeringen aan te trekken en banen te creëren.
Gelegen op 45 kilometer ten oosten van het oorspronkelijke Caïro, is de tot nu toe naamloze stad sindsdien in aanbouw. Als geesteskind van president El-Sisi zal het naar verwachting voltooid zijn in 2022 en de eerste permanente inwoners worden verwacht tegen het einde van dit jaar.

Na voltooiing zal het naar verwachting 6 miljoen mensen herbergen in een gebied van 700 km². Om dit in perspectief te plaatsen: het is zo groot als Singapore of dubbel zo groot als het huidige Caïro. De meeste overheidsinstellingen zullen verhuizen, waaronder het kabinet, parlement, ministeries en buitenlandse ambassades worden aangemoedigd om te volgen. Met betrekking tot de stedelijke structuur omvatten de plannen grote groene ruimtes, een gloednieuw parlementsgebouw, een zakenwijk met de grootste wolkenkrabber van Afrika, een nieuwe centrale bank, een luchthaven groter dan Heathrow in Londen, een themapark groter dan Disneyland en tot slot een presidentieel paleis dat acht keer zo groot is als het Witte Huis.

Een zonnepark van 90 vierkante kilometer zal voorzien in een deel van de elektriciteitsvraag, terwijl een groot centraal park - tweemaal de lengte van New York - de 'groene ruggengraat' van de stad zal vormen. Het hele project vergt een investering van $45 miljard dollar. Hoewel het grootste deel van de kosten wordt gedragen door het Ministerie van Defensie - de vorige eigenaar van de grond waarop de stad wordt gebouwd - en het Ministerie van Huisvesting, zijn deze bijdragen niet genoeg om de kosten te dekken. De rest van de financiering moet komen vanuit de Verenigde Arabische Emiraten en China, maar het gerucht gaat dat sommige van de buitenlandse investeerders zich hebben teruggetrokken vanwege onenigheid met de regering van El-Sisi.   

De eerste fase van het driedelige project is in ieder geval al in een vergevorderd stadium. Hierdoor kan de overheidsadministratie binnenkort gaan verhuizen. Het is nog onduidelijk wat er zal gebeuren met de twee resterende fasen, maar Egypte is geen onbekende in megaprojecten. Van de grote piramides in Gizeh, gevormd in 2500 voor Christus, tot het Suezkanaal gebouwd in de 19e eeuw en de Aswan High Dam gebouwd in de jaren 1960, uiteindelijk zijn deze allemaal gerealiseerd.

Klik hier om het hele artikel als pdf te lezen/printen.


 


 

Inschrijven nieuwsbrief

Ontvang altijd het laatste nieuws over de fondsen